reklama

3 veci, ktoré ma naučil rok 2012

Tento rok som si odpustil vianočný status aj silvestrovské bilancovanie na facebooku a rozhodol som sa moje zážitky a prežitky položiť na "papier". Zaujímavý rok. Stihol som si nájsť novú prácu, dvakrát navštíviť Slovinsko, štyri festivaly (z toho jeden pracovne), s našim BCK_SPC rozbehnúť aj dokončiť všetko, do čoho sme sa pustili a spoznať kopec nových ľudí a veľa sa toho naučiť. Zo všetkého najviac mi však v hlave zostali 3 veci, v ktorých som sa utvrdil a ktorých by som sa rád držal aspoň do najbližšieho konca sveta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

1. Neodsudzuj ľudí a miesta skôr ako ich spoznáš.

Je to typický zlozvyk Slovákov a asi aj celého sveta, súdiť všetko podľa prvého dojmu, resp. podľa rečí ostatných. Dobrý príklad je Bratislava. Pre veľa mimobratislavských ľudí vrátane mojich známych je to diera plná vychodniarov, v ktorej nefunguje mhd, zápchy na cestách sú od rána do večera, Staré mesto sú tri podobné uličky a ešte aj tá Petržalka je len betónová džungla plná feťákov. Väčšina z týchto ľudí tu pritom nestrávila viac ako deň a ak hej, tak väčšinou niekde v Avione, resp. Eurovei na nákupoch. Za ten rok a 3 mesiace čo v Bratislave žijem sa mi všetky nedostatky podarilo nejako vytesniť a som v nej rád. Mám tu partiu, hýbu sa tu ľudia, veci a miesta (KC Dunaj, Aliancia Stará tržnica, Modrofúz, Voices a je tu toho oveľa viac), je tu všade relatívne blízko a nemám pocit, že by mi tu niečo k životu chýbalo. Navyše sa nám tu s našim BCK_SPC podarilo rozbehnúť projekty QuickKancle a DesignWalks, čo znamená, že každý má možnosť zmeniť ten svoj kúsok sveta k lepšiemu, ak s niečim nie je spokojný:).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S ľuďmi to funguje podobne. Nie všetci sú takí zlí, ako sa na prvý pohľad zdajú a nie všetci sú takí super, ako sa na prvý pohľad zdajú. Treba na to myslieť a nechávať veciam trochu času. (Príkladov je viac, väčšinou osobných:)).

2. Správna partia je základ a je to vždy viac ako prachy.

Pravidlo, ktoré platí tak nejak celoživotne, ale tento rok trochu viac, sa mi osvedčilo v troch prípadoch:

Blame it on the Fish - v marci som sa spoznal s partiou IT-čkarov (Igor, Adam a Juraj), ktorí si vymysleli rybu, ktorá bude ľuďom radiť v životných otázkach a chceli s tým preraziť do sveta. Dvakrát sme si spolu sadli, zoznámili sa (veľmi okrajovo) a išli s našou rybou do Prahy na Startup Weekend, kde sme vyhrali špeciálnu cenu poroty aj divákov (také veľké HTC, ktoré má Adam doteraz) a neskôr na SW v Bratislave sme k tomu pridali 3. miesto. Počas toho, ako sa tam ostatní borci snažili zmeniť svet novými fejsbukmi, appkami na zdieľanie miest v aute a QR-kódmi na X spôsobov, sme si užili 2 celkom recesistické víkendy s rybou a ešte sa o nás aj čo-to popísalo. Viac o celom zázraku si môžete prečítať TU.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohoda - štvrtý rok som tam bol pracovne a štvrtý rok to bolo pre mňa najkrajšie strávených 10 dní celého leta. Desať dní v kuse naša posádka (alebo aj gastromafia, Karavan stage) pracuje, oddychuje, potom zas pracuje, sem tam požúruje, ale hlavne si to strašne užíva bez ohľadu na to, že sa robí do druhej v noci. Ten festival si to zaslúži a nech si hovoria hejteri čo chcú (aj keď občas oprávnene), lepší na Slovensku nemáme. A peniaze sú ten posledný dôvod, prečo to už štvrtý rok ťaháme.

BCK_SPC - nezisková organizácia toho moc asi za prachy robiť nemôže, ale aj tak som nášmu "ózetku" venoval najviac času a energie za celý rok. Pretože projektom, ktoré s Jakubom, Petrom, Paťom, Baškou a Blažkou robíme verím na 110% a minimálne podľa odozvy verejnosti ich robíme dobre a to je viac, ako všetky peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Rob veci naplno a neber ostatným chuť do práce, nech robia hocičo.

Keď sme mali 5 rokov dozadu stužkovú, tak nám jeden z našich krstných povedal: "Nerobte veci polovičato. Môžete na to doplatiť tou druhou polovicou." Ako darebáka od prírody ma to moc do duše nezasiahlo, ale postupom času zisťujem, že akú pravdu mal. Veci proste neoj*beš. A ak hej, tak len dočasne a vráti sa to ako bumerang, keď to človek najmenej čaká. Preto sa oplatí baviť sa s každým pixelom, s každou vetou v brožúre, s každým detailom dovtedy, pokým nie ste sami spokojní. Človek má z toho dobrý pocit a navyše sa vyhne odpovediam na nepríjemné otázky typu: "A prečo toto nie je tak, ako treba...?". No a keď sa už do nejakej práce pustíte, tak si ju nenechajte znechutiť odborníkmi na všetko, ktorí majú milion zaručených dôvodov, prečo to nevyjde. Tých je na Slovensku viac než dosť:).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Snáď tento článok nevyznie chválenkársky alebo prehnane optimisticky alebo tak. Mám však pocit, že ľudia viac a viac prepadávajú všeliakym depresívnym náladám, špekulujú len nad tým ako sa čo nedá, ako tu pomrieme od hladu, ako ide všetko do riti a všetci nám robia naschvál zle a podobne. Obdivujem ich, že majú čas spriadať tieto katastrofické scenáre. Pritom sa tu žije celkom fajn a môže tu byť ešte lepšie.

Šťastný nový rok.

Pavol Kyselica

Pavol Kyselica

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Grafik (momentálne v spoločnosti Etarget), projekt manager BCK_SPC oz, organizátor konferencie Unicamp a študent FMK UCM v Trnave. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu